Czech Croatian English French German Hungarian Italian Latvian Polish Portuguese Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Ukrainian
  • 15. Marina Bay
  • 02. Laguna Seca
  • 17. Hockenheimring
  • Jules Bianchi

V Albert Parku zvítězil Martin Štefanko

Napsal Marek Petráš.

Report

Velká cena Austrálie bývá jako zahajovací závod sezony Formule 1 tradičně protkána otázkami ohledně skutečné závodní rychlosti týmů a jezdců. Nejinak tomu na okruhu v Melbourne bylo i letos.

Kvalifikace měla nově 2 části. Z první postupovalo 10 nejrychlejších, zbytek už se musel spokojit s vyjetými startovními pozicemi. Úvodní patnáctiminutovka patřila Jakubu Smetanovi, rozhodující druhou část ale vyhrál Martin Štefanko.

Výsledky 1. části kvalifikace

01. Melbourne - Q1

Výsledky 2. části kvalifikace

01. Melbourne - Q2

Start Štefankovi vyšel a z pole position ihned vystřelil do vedení. Ze zákrytu 4. pozice se až na druhou probojoval Martin Koštialik. Smetana zůstal třetí, protože na startu druhý Kapitančík odstartoval katastrofálně a propadl se na 7. místo. Za Jakuba Smetanu se zavěsil Miroslav Houšť následován Lukášem Matějou. Polepšil si také Marek Prokeš. Na svých kvalifikačních pozicích zůstali Petr Kužela, Tomáš Procházka i Tomáš Kuťka.

Třetí zatáčka bývá obvykle divočejší než zatáčka první. Přesvědčil se o tom Adam Kapitančík, kterého na výjezdu zbrzdil Marek Prokeš, čehož hned využil Petr Kužela. O zrádnosti Melbourne se v prvních metrech přesvědčil Petr Řehák, jenž po brzdění na trávě kočíroval smyk, který jej posadil na poslední místo. Trable zažil i Jaroslav Procházka. Pilota Mercedesu ve 4. zatáčce poslal mimo trať Ondřej Jarolímek. Procházka následně nahradil Řeháka na poslední pozici. Petr Kužela dle vlastních slov neoslňoval rychlostí, a tak nebylo divu, že se před něj ještě v 1. kole dostal zpět Marek Prokeš.

Průběžné pořadí po 1. kole závodu (v závorce jsou uvedeny pozice získané/ztracené oproti startu): 1. Martin Štefanko (0), 2. Martin Koštialik (+2), 3. Jakub Smetana (0), 4. Miroslav Houšť (+2), 5. Lukáš Matěja (0), 6. Marek Prokeš (+1), 7. Petr Kužela (+1), 8. Tomáš Procházka (+1), 9. Adam Kapitančík (-7), 10. Tomáš Kuťka, 11. Matyáš Lukovský (+1), 12. Martin Bruňanský (+3), 13. Lukáš Chocholouš (+4), 14. Jakub Valášek (+4), 15. Ondřej Jarolímek (-4), 16. Miloš Tutko (-3), 17. Marek Petráš (+3), 18. Richard Ševeček (-2), 19. Jaroslav Procházka (-5), 20. Pavel Králíček (+2), 21. Tomáš Tesař (0), 22. Petr Řehák (-3).

Ihned po průjezdu cílem úvodního kola se pořadí měnilo. Koštialik zaútočil na Štefanka a převzal vedení. Svou chvilku slávy si užil i Jakub Smetana, který ve třetí zatáčce po vnějšku předjel rozhozeného Štefanka. V témže místě započal svůj útok na Miroslava Houště Lukáš Matěja, z jehož pohledu byl útok úspěšně dokončen v 5. zatáčce. To už se na ně dotáhli Prokeš s Kuželou, Procházkou a oběma Renaulty.

Martin Štefanko neotálel a v závěrečném sektoru se s využitím souboje vedoucí dvojice dostal zpět do vedení, byť velmi krátkého, neboť Koštialik si vedení sebral zpět hned v 1. zatáčce následujícího kola. Šanci na cílové rovince měl i Jakub Smetana, ale 3 vozy vedle sebe se do úvodní zatáčky prostě nevejdou. To už byl Matěja s mírným náskokem nalepený za vedoucí trojicí.

Do maranellského sendviče se smetanovou náplní se ve 4. kole přimíchal kromě Koštialika také Matěja. To už ale znovu vedla Force India. Několik málo sekund za vedoucím kvartetem se Marek Prokeš snažil překonat Miroslava Houště. Jejich souboj byl sledován Petrem Kuželou. Adam Kapitančík se oprostil od vlivu soupeřů a po překonání Tomáše Procházky se na Kuželu dotáhl. To samé se ale podařilo i Procházkovi a Kapitančíka nekompromisně vrátil za svá záda. Tím vším se samozřejmě otevřela cesta Prokešovi, který po předjetí Houště začal stíhat vedoucí jezdce. Za žlutostříbrnou trojicí Kapitančík – Procházka – Kuťka kroužil jedenáctý Matyáš Lukovský. Nenápadně postupoval vpřed už dvanáctý Lukáš Chocholouš. Martin Bruňanský si držel 13. pozici s bezpečným náskokem na své pronásledovatele. Jedním z nich byl čtrnáctý Jaroslav Procházka, který poměrně úspěšně dotahoval ztrátu po kolizi s Jarolímkem. V 5. kole se Procházkovou obětí stal Miloš Tutko usazený v monopostu Toro Rosso. Viník první kolize v sezoně Ondra Jarolímek se pohyboval po Albert Parku na průběžném 16. místě. Sedmnáctý Marek Petráš neodolal tlaku Jakuba Valáška, kterého sice záhy předjel, po divokém smyku za 12. zatáčkou se ale propadl zpět za něj a ztratil navíc i další pozice, takže byl průběžně dvacátý. Valáškovými novými soupeři tak byli Ševeček a Řehák. Po souboji s Pavlem Králíčkem v úvodu závodu Tomáš Tesař okupoval 21. příčku.

Sestřih Velké ceny Austrálie 2016: 

Ve vedení nic nového. Nadále vedli Martinové Koštialik a Štefanko. Jakub Smetana se zbavil Lukáše Matěji a držel se vedoucí dvojice. Marek Prokeš patřil na trati k nejrychlejším. Není tedy divu, že se po desetinkách blížil ke čtvrtému Matějovi. Brzy však ke třetímu. Martin Koštialik v 9. kole přišel o pozici lídra. Nepředjel jej nikdo jiný než Štefanko. Koštialik při následném protiútoku v Clarkově šikaně netrefil brzdný bod a projel se štěrkovou zónou. Při návratu na trať protočil zadní kola a demonstroval svůj vztah k všudypřítomným bariérám. Ztráta křídla a následná oprava jej zbrzdila natolik, že se dvojnásobný šampion propadl na 16. příčku za Jakuba Valáška. O přední křídlo a mnoho pozic v 9. kole přišel i Tomáš Kuťka. Za svou chybu byl potrestán propadem na poslední místo.

Ve vedení tak jednoduše vzniklo rudé duo Štefanko – Smetana. Matěja si oba jezdce ještě držel na dohled, mnohem více se ale musel starat o blížícího se Prokeše. Houšť prožíval klidnější část závodu na 5. pozici před nekonečně bojujícími Tomášem Procházkou a Adamem Kapitančíkem. Kuželovi se nedařilo a po hodinách se objevil až za nimi na 8. příčce. Lukovský si polepšil na 9. pozici, blížil se k němu ale Chocholouš. Jaroslav Procházka po úvodní kolizi už byl jedenáctý. Martin Bruňanský se na trati znovu potkal se svým tradičním rivalem z loňska Ondřejem Jarolímkem. Jejich setkání samozřejmě skončilo dalším kontaktem. Jarolímek na vlastní chybu doplatil pádem na 15. místo. Za Bruňanským se tak usadili Tutko a ztrátu stahující Koštialik. 

Tempo Marka Prokeše polevilo, Lukáš Matěja tak mohl od 13. kola dýchat klidněji. Adam Kapitančík odbavil Tomáše Procházku a spěchal za Mirkem Houštěm, jehož překonal ve 14. kole. Houšť se zřejmě na protest roztočil a spadl za Kuželu na 8. místo. Rychlost jezdců Ferrari se neměnila. Oba kroužili v těsném závěsu za sebou, přitom dokázali ujíždět ostatním.

Nad nutností existence předního přítlačného kola se v 16. kole rozhodl polemizovat Tomáš Procházka. Kolizí se zdí ztratil pěkné 6. místo. Z boxů se vynořil za svým bratrem na 12. místě. Poměrně daleko před oběma Mercedesy se vytvořila LUK-dvojice, tedy Matyáš LUKovský a LUKáš Chocholouš. Oba za sebou v nezměněném pořadí kroužili několik kol. Před bratry Procházkovými už byl i Martin Koštialik.

Havárií Fernanda Alonsa se zřejmě nechal inspirovat Jakub Valášek. V Piquetově zatáčce v 19. kole Valášek najel přední částí vozu na levé zadní kolo Haasu Petra Řeháka. Pilot Williamsu ihned putoval do kačírku, za cenu ztráty křídla však mohl pokračovat. Řeháka kolize nijak nezbrzdila.

Plánované pitstopy jezdců z první poloviny průběžného pořadí odstartoval ve 20. kole Martin Štefanko. Jakub Smetana jej napodobil hned v dalším kole. Vedl tedy Lukáš Matěja následovaný Markem Prokešem. Na 3. příčku poskočil Adam Kapitančík. Dalšími v pořadí už byli Štefanko se Smetanou. Kapitančík se ve 12. zatáčce 22. kola dopustil chyby, po které obrousil přední část svého předního křídla. To samozřejmě neuniklo pozornosti Petra Kužely, který Kapitančíkovu chybu hned potrestal. Do boxů zamířili i Matěja s Prokešem. Z pitlane vyrazili oba ve stejném pořadí jen těsně za sebou.

Štefanko dřívější zastávkou v boxech vydělal asi půlvteřinu, která však stejně nehrála roli, protože Smetana se centimetr po centimetru přibližoval. Dojíždění soupeře už měl za sebou Prokeš, který si tak mohl chystat útok na Matěju. A aby toho nebylo málo, další dvojici tvořili Kužela a Kapitančík. Oba pokračovali dále bez pitstopu. Sedmý Houšť už měl výměnu pneumatik za sebou. Osmou pozici držel Koštialik. Tomáš Procházka se vrátil na 9. pozici. Poslední bod patřil Chocholoušovi, kterému se podařilo překonat Lukovského.

Prvním odstoupivším jezdcem se v 24. kole stal Ondřej Jarolímek, jehož Red Bull uvízl v předposlední zatáčce na vysokém obrubníku.

Několik kol trvající dobývání Matějovy pevnosti bylo ukončeno v 31. kole. Marek Prokeš po vnitřní straně 11. zatáčky překonal jezdce Red Bullu a upaloval k nerozlučné dvojici Štefanko – Smetana. Až do 32. kola pak Petr Kužela čekal se svým prvním přezouváním pneumatik. O kolo později mechaniky navštívil i Tomáš Procházka. Kuželova aktuální pozice tedy měla číslo 8, Procházkova 9.

Ačkoli kroužili červení na prvních 2 místech, okolo 36. kola nebyli nejrychlejšími. O minimálně 5 desetin rychlejší časy na kolo zajížděli Marek Prokeš s Lukášem Matějou. Prokeš na 1. místo ztrácel 10 sekund.

Závod mezi tím vším přišel o Martina Bruňanského, jehož zradila technika, a také o Petra Řeháka s Milošem Tutkem, které vyřadila vzájemná kolize.

Kolize mezi Petrem Řehákem a Milošem Tutkem:

Devětatřicátým kolem odstartovala 2. série pitstopů pro Ferrari. Vše probíhalo podle scénáře předchozích zastávek. Nejdříve Štefanko, až pak Smetana. Znovu vedl Prokeš, druhý Matěja, který byl v 42. kole překonán Štefankem, aby následně zamířil do boxů. Marek Prokeš na trati vydržel o 2 kola déle. Na závodní dráhu se vrátil na 2. pozici. Důvodem bylo smolné odstoupení Jakuba Smetany po technických potížích. Martin Štefanko ve vedení získal šestnáctivteřinový náskok, který stačilo jen udržovat, protože do cíle chybělo 13 kol. Lukáš Matěja ztrácel na Prokeše 6 vteřin. Na 4. pozici vyšplhal zejména taktickým bojem Petr Kužela. Adam Kapitančík byl od předloňského mistra vzdálen jen 3 sekundy. Vzniklou situaci umocňovala jen další sekundová ztráta Koštialika. Miroslav Houšť si jel při své premiéře pro skvělé 7. místo. Tomáš Procházka naopak čekal více, než průběžnou 8. příčku, což navíc nebyla příčka konečná.

Kapitančíkovy šance na získání 4. místa v cíli vzaly za své, když se pokoušel předjet Petra Kuželu. Přidávání plynu na obrubníku není dobrý nápad. Žlutý Renault si to v první zatáčce 49. kola namířil čelně do bariéry. Slovenský pilot spadl na 8. místo mezi Tomáše Procházku a Lukáše Chocholouše. Na 10. příčku vyskákal v průběhu závodu Jaroslav Procházka.

K výměně pozic došlo v 51. kole mezi jezdci Force Indie. Martin Koštialik na čerstvějších pneumatikách dojel a předjel Petra Kuželu. Houšť si po Kapitančíkových problémech polepšil na 6. příčku.

Mezi jezdci byli velké rozestupy a až na souboje mimo bodovanou desítku se zdálo být rozhodnuto. To by však Tomáš Procházka nesměl vyrobit stejnou chybu jako Adam Kapitančík. Dobelhání do boxů a oprava stála Procházku mnoho sekund. Ze 7. místa se propadl na desáté.

Takto jsme se dostali až do cíle úvodního závodu letošní sezony v Melbourne. Martin Štefanko zvýšil svůj náskok na 18 vteřin a ujal se vedení v šampionátu. Marek Prokeš vyjel pro McLaren fantastické 2. místo. Premiérové stupně vítězů si 3. příčkou v cíli zajistil Lukáš Matěja. Martin Koštialik nakonec dotáhl své snažení do cíle na 4. příčce, 2 sekundy před týmovým kolegou Petrem Kuželou. Dalším zářivým bodem ve výsledkové listině bylo 6. místo Miroslava Houště. Sedmé místo patrně nebylo plánovaným začátkem pro Renault, 6 bodů po návratu do Formule 1 ale pro tým může být dobrý startem. Lukáš Chocholouš v Austrálii platil zřejmě za nejnenápadnějšího jezdce ve startovním poli. Chytrou jízdou se ze 17. místa na startu prokousal až na osmé, přičemž v samotném závěru závodu odolal tlaku celého týmu Mercedes. Tomáš Procházka po své chybě dojel svého bratra Jaroslava, na víc než na útok v předposlední zatáčce závodu už to ale nestačilo. Mercedes i přesto může být spokojen, dokázal jako jeden ze 2 týmů bodovat oběma jezdci. Matyáš Lukovský nakonec vyhrál nad Tomášem Kuťkou a sezonu začal 11. příčkou. Při svém prvním startu pro Manor vybojoval Richard Ševeček 13. pozici. Jako čtrnáctý byl klasifikován Jakub Valášek, který v úplně posledním kole využil chyby Marka Petráše. Ten první závod sezony ukončil na 15. místě. Za sebou nechal Manor šestnáctého Pavla Králíčka a Haas sedmnáctého Tomáše Tesaře, jehož tým při prvním startu v královně motorsportu neutržil ani bod.

Oficiální výsledky závodu

01. Melbourne - Race

Průběžné pořadí jezdců

01. Melbourne - PP

Průběžné pořadí Poháru konstruktérů

01. Melbourne- PK

Incidenty a protesty

Ondřej Jarolímek x Jaroslav Procházka – 4:10, I.1
Komise se po zhlédnutí záznamu rozhodla potrestat Ondřeje Jarolímka za způsobení kolize s J. Procházkou.

Miroslav Houšť x Marek Prokeš – 8:26, I.2
Komise se po zhlédnutí záznamu rozhodla potrestat Miroslava Houště za způsobení kolize s M. Prokeše.

Miroslav Houšť x Marek Prokeš – 9:27, I.3
Komise se po zhlédnutí záznamu rozhodla potrestat Miroslava Houště za způsobení kolize s M. Prokeše.

Petr Řehák x Miloš Tutko – 49:06, I.4
Komise se po zhlédnutí záznamu rozhodla potrestat Petra Řeháka za způsobení kolize s M. Tutkem.

Dojezdové kolo závodu nedokončil pro nedostatek paliva Richard Ševeček (I.5). Vzhledem k prvnímu prohřešku tohoto typu byl trest jezdci prominut. 

Tresty

Stop&Go pro Miroslava Houště za způsobení kolizí se soupeřem (I.2, I.3) a za časté překračování limitů tratě.
Drive through pro Ondřeje Jarolímka za způsobení kolize se soupeřem (I.1).
Drive through pro Petra Řeháka za způsobení kolize se soupeřem (I.4).

Vyjádření jezdců

Martin Štefanko, Scuderia Ferrari
Q: Kvalifikace dopadla i bez tréninku s prázdnou nádrží výborně, získal jsem pole position a měl jsem tak nejlepší výchozí pozici do závodu.

R: Start se mi povedl a udržel jsem se na první pozici. Do třetí zatáčky už na mě ale útočil Koštialik, naštěstí jsem se udržel před ním. Prvních pár kol jsme já, Koštialik a Smetana bojovali o vedoucí pozici. Koštialik pak přehnal svoje snahy, probrzdil a už to byl souboj mezi mnou a týmovým kolegou, který trval až do 44. kola, kdy musel odstoupit kvůli connection lost. Zbytek závodu jsem odjel nikým neohrožen a dojel jsem si tak pro první vítězství v sezoně. Jsem rád, že se mi podařilo vyhrát, protože jsme si nebyli před závodem jistí, jak na tom doopravdy jsme. Trať v Bahrajnu je jedna z mých nejoblíbenějších a vždy jsem zde v lize podal výborný výkon, takže můžu jedině doufat a snažit se, abych to zopakoval i letos. :-)

Marek Prokeš, McLaren
Q: První část kvalifikace jsem zajel perfektní kola a bez problému postoupil do druhé části. V té mě bohužel potkal tech. problém a změnou nastavení jsem přišel o potřebnou jistotu, což nakonec vyústilo v 7. čas. Trochu zklamání.

R: Start závodu celkem dobrý a posun tuším o jednu pozici. Ale potom jsem narazil na přemotivovaného M. Houště, který několikrát ve snaze za žádnou cenu neztratit pozici vytvářel pro nás oba nebezpečné manévry. Vzhledem k tomu, že to bylo na začátku závodu, to nebylo moc promyšlené a mohlo nás to stát dobré pozice. Rozhodně je to rychlý pilot, ale chtělo by to více rozvahy, později se omluvil, čímž tuto událost považuji za uzavřenou. Za to vítězný souboj s Matějou byl pro mě naprosto úchvatný a prakticky trval 2/3 závodu a nepostrádal vůbec nic, co moderní závodění ve F1 obnáší. Po posledním pit stopu jsem se dostal na 3. místo za oba piloty Ferrari a vyhlížel konec závodu. Po smůle Smetany z toho nakonec byla druhá pozice se ztrátou 18 sek. na loňského mistra Štefanka. Škoda, že cíl neviděl můj kolega, ale snad příště zabodujeme oba dva, mám nějaké nápady. Naviděnou v Bahrajnu.

A ještě poděkování organizátorům za perfektní práci na modu F1-2016 má vše co od závodění ve F1 očekávám volba pneu,boost strategie co nejvíc real.

Lukáš Matěja, Red Bull Racing
Q: Nový formát se mi líbí, jen je mi líto jezdců, kteří těch 10 minut nic nedělají. Co se času týče... naprostá tragédie, celou Q jsem nedokázal zajet svůj best natož se k němu přiblížit... Nakonec teda aspoň nějaké zlepšení a bylo to 5. místo... Tragédie na ntou.

R: Starty jsem zkoušel letmo, ale snažil jsem se neprotočit gumy moc a to se podařilo a já šel o pozici dopředu. No nicméně Houšť měl naprosto raketový start, takže jsem zůstal na stejné pozici. Po prvním kole 4. místo a klid kolem sebe. Před sebou 3 dravce, které jsem se snažil dohnat. To se po několika kolech povedlo a já byl rád, že můžu být v čelní skupince po zpackané Q a pro mě málo natrénovaných kolech. Dostal jsem se i na třetí příčku a i když jsem se dostal zpět na čtvrtou, stále jsme jeli pospolu. Jenže potom Koštialik udělal chybku, vyjel a následně mi vjel trošku do cesty a tím jsem ztratil kontakt na vedoucí dvojici, která mi už postupně poodjížděla. Takže jsem si kontroloval za sebou jedoucího Prokeše, který se mě držel s 2 sek. odstupem. Po pár kolech mě dojel a do pitu jsme zajížděli za sebou. Po pitu jsem byl stále před ním, ale opravdu o fous a mohl mu trošku ujet. No nepovedlo se a on předjel mě a ujel mi na 2 sekundy. Do posledních pitů to byl rozdíl větší. Vyjel jsem za ním nějakých 5 sekund a byl rychlejší. Ne na dlouho, protože se zase projevil trénink a já vypadl z tempa. Pár kol před koncem to spadlo nejspíš Smetanovi a já byl třetí. Nebýt jezdců o kolo, myslím, že bych mohl s Prokešem svést pěkný souboj o 2. místo, ale i 3. je pro mě spokojenost, po časech co jsem viděl v Q.


Casino Bet 365 is best casino in the world.

Free Templates - bigtheme.net
Popular Art Betting make bookies articles.